juuli 14, 2008

14. juuli: Mesilastel vihmapühad

Nädalaga pole mul mingit uudist paraku. Tarud on täitsa tasakaalus, niipalju kui toovad, ka söövad. Üks pere sülemles veel, jälle uus asi minu jaoks see. Juulikuu sees juba 3 pere sülemlenud. Tänavuaastased uued pered, mis kevadel sülemitest tulid, nüüd samas järjestuses sülemlevad, mis nad tekkisid. Kuskilt olen lugenud, et mesilasi läheb niiviisi kole paljuks – vihmaga istuvad tarus, neid ei hukku ja pered lähevad kole tugevaks. Üle 60 tuhande mesilase ju.

Üleeile alles vaatasin korralikult tarudesse. Ülemised meekorpused oli täiesti tühjad. Eile oli üle hulga aja siuke terve päev, kus mesilased said töötada. Muidu mõne tunni said korjata, siis jälle vihmahood pesid lilled puhtaks, aga eile nad virutasid terve päeva. Pärnad pidid naabertalus õige sumisema, meil sama, ja mesikapõld sumiseb ka. Lillesid praegu kohutavalt – peakorjeaeg – aga muudkui sajab. Nüüd jälle kolm päeva lubas hoovihma. Nii see aeg veereb.

Pole sattunud teiste mesinikega ka rääkima, et kuidas neil seis. Vennaga kui mingi aeg rääkisin, ütles ka, et väga niru värk, saaki vähe. Ma kahtlustan, et vist sama seis igal pool, või on ehk mõnes teises Eestimaa kandis parem seis? Täna näiteks sadas ju üle Eestimaa.

Nüüd pole mul mitmel päeval mesilasse asja, seal pole lihtsalt vihmaga midagi teha. Täna näiteks hakkas hommikul sadama, ja ükski mesilane pole päeva jooksul tarust välja saanud. Aga söövad tugevalt, vihmase ilmaga varud lähvad kõik. Hauet on ka sees palju, temperatuur tuleb hoida 35 peal, see võtab ka mett ära. Minu mesinduspraktikas on see esimene kord, kus on korjevaene aasta, aga vanemad mesinikud mäletavad siukseid aastaid küll, kus ei ole suve jooksul tilkagi mett saanud võtta ja sügisel on söödetud suhkur sisse, et ei sureks nälga. Öeldakse, et on 7 meeaastat ja 7 meevaest aastat. Mina sellesse küll ei usu, aga no näis.

Aga imelik aasta on see 2008 igatahes küll. Meil näiteks kärbseid imeharva toas näha, üksikuid ainult. Sääske näeb ka nädalas korra. Ja neid hallisid parmusid olen näinud, aga tavaliselt juulis ainult vehi kätega. Ei tea, kas kuivusest või soojast talvest, aga pole neid. Metsa ääreski kõndides mingit sääsetõrjet vaja ei lähe.

Kommentaare ei ole: